کد خبر: ۲۳۸۴۷
|
۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۷

ثبت بیش از 1500 مجموعه دانش‌بنیان و خلاق| توانمندی‌ها در عرصه فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهای یارانه‌ای ارتقا یافت

یکی از حوزه‌های فناورانه پر مخاطب این روزها، فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهایی است که در رایانه کاربرد دارد و پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که ارزش کل بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات دنیا طی ۵ سال، ۲ برابر شود.

به گزارش «نبض فناوری»، بازار این فناوری‌ها جزء نخستین عرصه‌هایی بود که با شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری، رونق گرفت و جوانان زیادی با ورود به این حوزه، برای توسعه آن تلاش کردند. در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و استارتاپ‌های منطقه در ایران فعالیت می‌کنند. بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده توسط مرکز شرکت ها و مراکز دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در حال حاضر 1 هزار و 354 مجموعه با تولید محصولات یا ارائه خدمات در این حوزه به ثبت رسیده‌اند.

جایگاه ایران در دنیا

صادرات کالاهای ICT از نظر جغرافیایی بسیار متمرکز است و آسیای شرقی وجنوب‌شرق به رهبری چین، بیش از سه‌چهارم از کل صادرات جهانی را تشکیل می‌دهند. برآوردها نشان می دهد که سهم ایران از این بازار حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان است در حالی که باید این رقم برای واقع شدن به حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان برسد.

البته این دستاوردها ناشی از ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به این عرصه به دست آمده است. شرکت‌هایی که با تولید محصولات و ارائه خدمات توانسته‌اند ایران را در برداشتن گام‌هایی بزرگ به سمت افزایش سهم خود از این بازار جهانی یاری کنند.

از جمله محصولاتی که در این حوزه به ثبت رسیده است می توان به «تهیه نقشه بزرگ مقیاس شهری»، «نظارت هوشمند بر ساخت و سازها»، «اسکن سه بعدی شهرها»، «تولید و توسعه و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری و نرم افزار»، «مکانیزاسیون دفاتر بیمه ای»، «ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره مدیریت و فناوری اطلاعات (IT)»، «تولید و توسعه سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری شخصی، عمومی و صنعتی»، «بهینه کردن مصرف انرژی خدمات اینترنت و توزیع اینترنت»، «خدمات انتقال داده صادرات و واردات خدمات فنی و مهندسی مطالعه»، «طراحی، ساخت، تولید وپشتیبانی سیستم‌های الکترونیکی»، «رباتیک و ماشین آلات صنعتی و غیر صنعتی اعم از سخت افزاری و نرم افزاری»، «ساخت سخت افزارهای کاربردی و تجهیزات هوشمند فناوری اطلاعات»، «تولید نرم افزار غیر رسانه‌ای» و غیره اشاره کرد.

همچنین دیگر محصولات تولید شده در این حوزه شامل «طراحی و تولید سامانه های بانکداری و پرداخت الکترونیک، تلفن همراه و کارت هوشمند»، «طراحی و توسعه بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی»، «موضوعات مربوط به تجارت الکترونیک»، «مشاوره و نظارت بر اجرای طرح های انفورماتیکی»، «سامانه‌های پکس جامع بیمارستانی و محصولات مکمل آن»، «راه‌کارهای نوین مدیریتی و ارائه ‌کننده نرم افزارهای تصمیم ساز (DSS) مبتنی بر فناوری اطلاعات برای سازمانهای کوچک، متوسط و بزرگ» و غیره می شود.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 اردیبهشت 1403 صعود رمزارزهای پیشروی جهان
به دلیل عدم پیروی از مقررات؛ ترکیه گوگل را جریمه کرد
همراه با ارائه چندین ویژگی دسترسی جدید اپل «ردیابی چشم» را به آیفون‌ها و آی‌پدها می‌آورد
وبگردی